2008. szeptember 13., szombat

Szigetlakók

A napokban jelent meg a Dunántúli Naplóban -többek közt jóapám- közreműködésével egy cikk, melyhez kapcsolódó látványba botlottam tegnap jártamban-keltemben.

Időzített bombák a jobbkormányos kocsik
Fordítva Balesetet okozhat, ha nem a megszokott oldalon van a volán – Egyre több a „brit” járgány
M. B.

Mohács–Pécs Gyakorlatilag semmi nem korlátozza Magyarországon a jobbkormányos autók használatát, bár azt mindenki elismeri, roppant veszélyes az ilyen kocsikkal közlekedni.
A Duna-parti városban, ahonnan a megye más részeihez képest jóval többen járnak Angliába dolgozni, egyre több jobbkormányos autó vesz részt a forgalomban. A szigetországból hazalátogatók jelentős része ilyen kocsikkal érkezik. A jelenség ráadásul nemcsak Mohácson, hanem a megye, és az ország más részein is egyre gyakoribb.
Kipróbáltuk, milyen is vezetni egy ilyen autót. Összefoglalva: katasztrofális, a kocsi időzített bombaként „viselkedik”.
Jobbkormányos autóba ülve azonnal átélhetjük, milyen is a „fordított világ”, vagyis az, amikor minden a másik oldalon van, mint ahol megszoktuk. Először is, a sebváltó után nyúlkálva legfeljebb az ajtókilincset találjuk meg, hiszen a váltó nem a jobb, hanem a bal oldalon van. Később ugyan megleljük, ám egyáltalán nem áll kézre, csakúgy, mint ahogy a kormány sem: megszoktuk, hogy utóbbit bal, míg a váltót jobb kézzel kezeljük. Ez a gond ugyan áthidalható, az igazi, nagy zűrzavarok menet közben jelentkeznek. Előzni gyakorlatilag nem lehet. Ha ki akarunk „nézni”, jön-e valami szembe, ezt csak úgy tehetjük, hogy átlépjük a felezővonalat: ha ilyenkor érkezik egy kocsi szemből, azonnal fennáll az ütközés veszélye. A problémát úgy lehet áthidalni, ha valakit az anyósülésre ültetünk, s ő „közvetít”, előzhetünk-e, vagy sem. Ez persze majdnem egyenlő a vakon vezetéssel, hiszen egészen másképp ítéli meg a közlekedési helyzetet az utas, mint aki a volánt fogja.
Ilyen autókkal elindulni sem egyszerű az utcák széléről, hiszen ugyancsak alig-alig látni, jön-e valaki mögöttünk. Ráadásul a fényszórók is fordítva világítanak, a belső sávot világítják meg jobban, ami a szembejövőt elvakítja, viszont az út bal oldalán bandukoló gyalogost nem biztos, hogy észrevesszük.
A hatóságok gyakorlatilag semmit nem tehetnek. A szabályok szerint bárki járhat külföldi rendszámú – tehát akár jobbkormányos – kocsival a határ átlépésétől számított harminc napig. Utána elvben kezdeményezni kellene a hazai – több százezer forintba kerülő - forgalomba helyezést, ám azt senki sem tudja megállapítani, honnan is kezdődik az egy hónap. Ennek az az oka, hogy a határokon már nem pecsételik a személyi okmányokba az átkelés dátumát, sőt, az Unión belül már a határokon meg sem kell állni.

Gál Jenő, a megyei rendőr-főkapitányság kiemelt főelőadója szerint jogszabály-változtatásra lenne szükség, hogy a szerinte is roppant balesetveszélyes helyzetet kezelni tudják a hatóságok.

Emmert Péter, mohácsi önkormányzati képviselő szerint mintegy száz jobbkormányos autó lehet a városban és a környékén. Úgy véli, valamilyen módon mindenképpen lépni kell az ügyükben, mindaddig, amíg nem történnek újabb balesetek.

Bognár Sándor, a megyei önkormányzat egyik mohácsi illetőségű képviselője lapunknak azt mondta, a közgyűlésben is felveti a témát: nem tartja kizártnak azt sem, hogy kezdeményezze, a megyei önkormányzat éljen felirati jogával, s a szaktárcákhoz forduljon a mielőbbi megoldásért.

Halálos baleset is történt már Magyarországon

A hatóság nem tartja nyilván, hány baleset részese volt jobbkormányos kocsi. Tudomásunk szerint Mohácson már volt olyan, személyi sérüléssel nem járó karambol, amelynek vélt okozója jobboldali kormányos járművet vezetett. Mindemellett információnk szerint több kisebb, koccanásos jellegű karambol is volt már a város környékén. Ezeket – ha a sofőrök elintézik egymás között a kártérítést – be sem kell jelenteni. Szeptember elején Ceglédbercelnél halálos kimenetelű baleset is történt. Egy jobbkormányos autó áttért a szemközti sávba, ahol frontálisan ütközött egy tejszállító teherautóval. Utóbbiban csak a sofőr ült, a brit rendszámú kocsiban három román férfi és egy nő utazott. Mindannyian meghaltak.

Én ezzel szemben csak egy furcsa látványra lettem figyelmes, amit a leleményes angolok a parkolás-elindulás fent említett nehézségeinek leküzdésére eszelhettek ki:20080912 20080912(001)

Elindulás megoldva, a kilátás tökéletes, az pedig nem okozhat komoly gondot, hogy a fordítva parkoló autók közt szokatlan látványt nyújt brit rendszámú járgány az út bal szélén. Már csak abban reménykedjünk mi, akik "irányhelyesen" közlekedünk, hogy a kedves látogató nem felejt el áttérni az út menetirány szerinti jobb oldalára a SIKKes elindulást követően.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hagyj üzenetet :)

Click!

Innen olvassák:

free counters